Deborah Carter Club Kazoo Zandscape

Zandscape

by | 11 september 2023 | Club Kazoo #4

In de vorige nieuwsbrief hebben we Deborah Carter en haar muzikale carrière in het zonnetje gezet. Haar bio kan je terug lezen in een eerder verhaal. Donderdag 28 september neemt ze een fantastische band mee. Hoogste tijd om Zandscape aan jullie voor te stellen.

 

Mark Zandveld – bas

Mark Zandveld Zandscape

Mark Zandveld

Mark Zandveld werd geboren in Amsterdam en begon op zijn dertiende met gitaarlessen. Na een paar jaar stapte hij over op bas, maar gitaar speelt hij nog steeds graag. Hij werkte met
verschillende jazz-, funk-, soul- en ritme- en bluesbands, waaronder Bluespower met o.a. Michel van Dijk (ex-Alquin), en Lee Roberts &the Sweaters met soullegende Arthur Conley.

Na een periode van uitgebreid optreden in de Nederlandse, en vooral Amsterdamse, clubscene, ging hij naar Hollywood om te studeren aan het gerenommeerde Bass Institute of Technology. Hij voltooide zijn studie en ontving de “Yamaha Bass Player of the Year Award”. Terug in Nederland speelde Mark met een verscheidenheid aan Nederlandse en Amerikaanse R&B-, funk- en jazzgroepen en artiesten.

Na een kort verblijf van in Portugal (waar hij samenwerkte met jazz-zangeres Maria Viana) woonde hij enkele jaren in Spanje waar hij vanaf 1993 samen begon te werken met de Amerikaanse jazz-zangeres Deborah J. Carter. Het bleek het begin van een muzikaal en liefdevol huwelijk. Terug in Amsterdam namen zij ze een reeks albums op onder Deborah Carter’s naam. Het was het begin van succesvolle jaren – theaterconcerten, jazzfestivals en -clubs, tv- en radio optredens en seminars in Nederland (o.m. North Sea Jazz), China, Japan, Tunesië, India, Colombia, Venezuela, Europa, Canada, Turkije en zelfs Azerbeidzjan.

In 2012 bracht Mark de eerste – instrumentale – cd uit van zijn groep Zandscape, waarvoor hij al het materiaal schreef. Het album werd zeer goed ontvangen door de muziekpers. Een tweede project van Mark werd Zandzemble, waarin Zandscape samenwerkte met een strijkkwartet. De opnamevan een live plaat van Zandscape met Deborah Carter beviel zo goed, dat Zandscape ook de vaste band is geworden van Deborah. De meest recente cd van Deborah en Zandscape is een eerbetoon aan Chick Corea, een van de jazz-grootheden die ons recentelijk is ontvallen.

En tot slot is nog het vermelden waard dat Mark Zandveld eigenhandig hele mooie basgitaren maakt.

Favoriete muziek:

Zandscape and Deborah Carter Live in Studio Nord:

Zandscape and Deborah Carter Live at the North Sea Jazz Club:

Zandscape and Deborah Carter Live on Radio 6:

Gunnar Graafmans – vibrafoon

Gunnar Graafmans Zandscape

Gunnar Graafmans

De vader van Gunnar was bezeten van de oude jazz-muziek – Louis Armstrong, dixieland – en had ook zijn eigen jazzband. In de huiskamer van hun Zweedse huis werd er elke week gerepeteerd en de kleine Gunnar (9 jaar) probeerde dan zo lang mogelijk erbij te zitten, die mooie muziek in zich opzuigend. En toen was daar die vriend van zijn vader, de drummer, die hem een snaredrum en een paar brushes gaf. Vanaf dat magische moment kon de kleine Gunnar op de achtergrond meespelen met de band van zijn vader!

Dankzij drumlessen van de genoemde vriend en het fanatiek meespelen met de platencollectie van zijn vader, werd Gunnar allengs een steeds betere drummer. En leergierig als hij was, begon hij ook de modernere jazz van Miles Davis, Dave Brubeck, Chet Baker, Stan Getz en vele anderen te ontdekken. En hoorde hij voor het eerst ook de vibrafoon op de platen van bijvoorbeeld Gary Burton en Chick Corea.

Terug verhuisd naar Nederland bleef Gunnar zich verder ontwikkelen op de drums en was de stap naar het conservatorium in Rotterdam niet meer dan logisch. Daar werd zijn liefde voor de vibrafoon aangewakkerd en kreeg hij les van Carl Schulze, een van de topmuzikanten van Nederland (Metropole Orkest, Rogier van Otterloo).

Sindsdien heeft Gunnar zich ontwikkeld tot een veelzijdige en veel gevraagde muzikant. Voor Deborah Carter en haar band band Zandscape is hij een vaste waarde als drummer en vibrafonist en heeft hij zo’n beetje op elk continent gespeeld – Europa, China, India, Rio de Janeiro en weer terug. Naast slagwerker is hij verder ook componist, workshopdocent en theatermaker. Zelfs een potje meespelen met het Noord Filharmonisch Orkest of bij het Nationaal Ballet staat prominent op zijn cv.

Gunnar Graafmans, ooit begonnen met een paar brushes en een snaredrum, heeft zich ontwikkeld tot een muzikale duizendpoot. We zijn er trots op dat hij straks ook Club Kazoo op zijn muzikale cv kan zetten!

Favoriete albums:

 

Gunnar Graafmans, de vibrafonist van de band heeft helaas moeten afzeggen. 

Heel jammer, maar Mark Zandveld heeft een topsaxofonist als vervanging weten te vinden: Efraim Trujillo.

Efraim Trujillo

Deze muzikant heeft op de grote jazz-podia gespeeld met The New Collective Big Band, The Ploctones en het Metropool Orkest. Verder was hij arrangeur van de Amsterdam Funk Orchestra en won hij met zijn band The Preachermen een Edison voor zijn album Blue.

Als je ook nog met grootheden als Oleta Adams, Dr. Lonnie Smith, Gregory Porter, George Duke en Chris Potter hebt gespeeld, dan mag je jezelf wel tot de topmuzikanten van de jazz-wereld rekenen.

Jurjen Bakker – drums

Jurjen Bakker Zandscape

Jurjen Bakker

De drumcarrière van Jurjen begon bij een lokale drumband in Groningen. Daarna speelde hij bij verschillende pop- en bigbands en studeerde in 2006 af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij les had van Marcel Serierse, Martijn Vink en Lucas van Merwijk. Daarnaast volgende hij masterclasses bij Jack DeJohnette, Joey Baron, Ari Hoenig, Bill Stewart en Han Bennink. Bronnen van inspiratie zijn bijvoorbeeld het Ahmad Jamal trio en drummers als Brian Blade en Mel Lewis. Als drummer is Jurjen actief (geweest) in verschillende groepen, waaronder Quincey, Thelonious 4, Los Hollanditos, Appeltaartconcerten en Deborah Carter & Zandscape.

Nummers waar je Jurjen ‘s nachts voor wakker kan maken zijn:

Jeen Rabs – gitaar

Jan Reebs Zandscape

Jan Reebs

Nadat een jaar blokfluit lessen en ook een paar gitaarlessen op een veel te grote gitaar hem niet had weten te ontmoedigen, kreeg Jeen na lang aandringen op 5 december 1980 zijn eerste eigen gitaar. Het was notabene op de dag waarop her fameuze live album “Friday Night in San Francisco” van Al Di Meola, John McLaughlin en Paco de Lucia werd opgenomen. Echter die muziek boeide Jeen totaal niet, het was vooral The Police, Chic en wat later “The Nightfly” van Donald Fagen wat de klok sloeg. Na een eerste optreden op 8 jarige leeftijd in de plaatselijke discotheek op een geleende Fender uit 1963 (blijkbaar vond men het verstandiger hem geen nieuwe gitaar te lenen) volgden een levenslange obsessie voor muziek en gitaren.

In de puberteit volgde een periode van bluesbandjes (Mischa den Haring van de band T99 zat een klas hoger) en groeide de ambitie om de rest van zijn leven als muzikant te gaan invullen. De muziekstijl waarin zich dat zou gaan voltrekken was nog lang niet vastgenageld. Een paar jaar had hij de ambitie klassieke gitarist te worden, maar nadat een klassieke leraar hem er attent op had gemaakt dat het leven van een klassieke gitarist een vrij eenzaam bestaan was en een oom hem ook nog eens Duke Ellington en Thelonious Monk had laten horen werd het besluit genomen om jazz te gaan studeren.

Jeen ging vervolgens naar het conservatorium in Den Haag waar hij onder andere les had van Eef Albers, Tal Farlow, John Abercrombie en Peter Nieuwerf. Af en toe sprong Jeen op de trein naar Brussel om les te nemen bij de fameuze Philip Catherine. Zijn studiebeurs vulde hij aan met een coverbandje die hij oprichtte met medestudenten. Na zijn afstuderen verdiende Jeen de eerste jaren de kost met een veelvoud aan coverbands en Big Bands, zoals de Holland Big Band van Loet van der Lee. In deze periode begeleide Jeen veel artiesten zoals onder andere Tooth Thielemans, Benny Bailey, Karin Bloemen, Thijs van Leer, Jeroen van der Boom, Sandra Reemer, Eric Vloeimans en Lucien Barberin.

Ook studeerde Jeen verder bij David Gilmore in New York en in Rio DeJaneiro bij onder andere Ricardo Silveira. Tournee’s waren er naar Azie, Egypte, Oeganda, Ethiopie, Brazilië en de meeste Europese landen. Na enige tijd werd hij actiever met het zelf schrijven van muziek. Jeen bracht in totaal 2 eigen cd’s uit en een twintigtal met anderen.
Op dit moment zijn Jeen’s voornaamste bezigheden lesgeven op de Muziekschool Amsterdam, muziek creëren met de Ierse geluidskunstenaar Stano (inmiddels speelt Jeen op acht van zijn albums) spelen en opnemen met Zandscape en Deborah Carter en optreden met latin jazz band “The Fours” met Leslie Lopez, Olaf Keus en Raya Hadzieva, waarvan Jeen de medeoprichter is.

(Ps: Jeen vind het verschrikkelijk om maximaal 4 liedjes te mogen kiezen)

Favoriete tracks:

 

Tolhuis is the place to be

Steun live muziek in Amsterdam Noord!

Word lid van

Club Kazoo


Lid word je voor 130 euro. Als Lid krijg je voor je steun heel wat terug!

 

Agenda Club Kazoo


donderdag 21 maart

Barry Black & the Blackberries

voorprogramma:

Arthur Ebeling


donderdag 16 mei

Ester Veldhuis en Alain Labrie

met zijn band:

Labyrenco

Club Kazoo logo

Club Kazoo

ambassadeurs

Jaap Boots (muzikant, schrijver, theatermaker); Erik de Jong (Spinvis), Lilian Veira (o.a van Zuco 103), Henk Hofstede (de Nits), Marc Stakenburg (schrijver, Music Trails); Jan Donkers (schrijver, radiomaker); Clous van Mechelen (componist, muzikant, producer) & Tim Knol. Lees hier meer over dit illustere gezelschap

Club kazoo nieuws
brief